DEN TREDJE PLATSEN

Ett caffe är ett exempel på en tredje plats

 

Vadå tredje platsen?! Vardagsrummet i staden

Vi använder ibland begreppet “tredje platsen” för att beskriva vad vi vill att kallbadhuset i Östersund ska vara. Men vad menar vi egentligen? Begreppet tredje plats har sitt ursprung inom sociologin och myntades av sociologen Ray Oldenburg. För att förstå tredje platsen får vi börja med vad Oldenburg kallade “första platsen”, nämligen hemmet, den mest självklara plats. Platsen där man sedan tillbringar större delen av sin tid, arbetsplatsen, kallade han för “andra platsen”. Tredje platsen är sedan en plats där människor känner sig hemma och ser sitt deltagande som lika självklart som i de två första platserna. Tredje platser fungerar som ankare i samhället och främjar en bredare, mer kreativ interaktion mellan människor. Den tredje platsen har också beskrivits som “en plats där du kopplar av offentligt, där du stöter på bekanta ansikten och gör nya bekantskaper". Äkta tredje platser är viktiga byggstenar i samhället och är en essentiell del i det som utgör ett gott liv.

Det vi vill skapa i Östersund är en ny tredje plats, i form av ett kallbadhus, där alla ska känna sig välkomna att delta i samtal och gemenskap. Vi vill skapa ett nytt vardagsrum i staden, där man kan smita förbi på väg hem från jobbet och utan specifika planer kliva in social samvaro. Här träffar du nya och gamla bekanta och passar samtidigt på att vårda din fysiska och mentala hälsa. Vi vill att det ska bli en självklar plats i medborgarnas liv, där man kan mötas över generationsgränser, samhällsklasser, bakgrund och ursprung. Storsjöns Kallbadhus ska bli en nod för det goda samtalet och brygga samman stadens medborgare. 

Exempel på tredje platser

Allt detta kan låta lite väl akademiskt och torrt, men du känner igen en äkta tredje plats när du ser den. Föreställ dig hur barbershops brukar framställas i amerikanska filmer. Det är fullt med män i barbershopen, hälften är där för att faktiskt klippas medan den andra hälften mest är där för att socialisera och är med och skapar den unika atmosfären. Eller alla de där gamla människorna som i länder med varmare klimat sitter i parken eller på trottoaren i och samtalar eller spelar schack. Eller tänk på en brittisk pub och hur den brukar vara fylld till bredden av stammisar och hur atmosfären tycks bo i väggarna. Alla dessa platser kännetecknas av den avslappnade stämningen med samtalet i fokus.

Ungefär som ett vardagsrum i staden.

Allt eftersom samhällen förändras har gamla tredje platser försvunnit och nya dykt upp. När de amerikanska villaförorterna växte fram i utkanten av städerna saknades de naturlig mötesplatserna - cafeerna, biblioteken och pubarna - som fanns i städerna. För att råda bot på detta designades de moderna köpcentrumen. Här skulle man kunna träffa sina vänner och grannar. Problemet var dock att ett köpcentrum saknar några av de viktigaste egenskaperna av en äkta tredje plats, t.ex. att fokus var på shopping istället för samtal och att människors möjlighet att delta så beror på samhällsklass - ett köpcentrum är helt enkelt roligare för de rika. Köpcentrumets fader, Victor Gruen, ska själv ha beskrivit sin skapelse som ett misslyckande: “I refuse to pay alimony for those bastard developments”

Kännetäcken:

  • En neutral plats - besökare har varken ekonomiska, politiska, juridiska eller andra band till platsen.

  • En jämlik plats - Besökarnas ekonomiska eller sociala status spelar ingen roll på den tredje platsen. Här är vi alla på samma nivå. Vissa skulle säga folkligt.

  • Det goda samtalet i fokus - Den huvudsakliga aktiviteten är samtal, men det är inte nödvändigtvis den enda aktiviteten.

  • Tillgängliga och anpassade - Tredje platser måste vara öppna och lättillgängliga för besökarna. 

  • Stamgäster - de anger platsens tonläge, atmosfär och särprägel, och lockar även till sig nykomlingar

  • En låg profil - Tredje platser är funktionella. Interiören är inte extravagant eller storstilad, och den känns hemtrevlig. Tredje platser är aldrig snobbiga eller pretentiösa.

  • En avspänd stämningen - Samtalstonen är aldrig ansträngd eller fientlig, utan lekfull, där kvickheter och skämt är vanligt förekommande och uppskattade.

  • Ett hem utanför det egna hemmet - Besökare på tredje platser har ofta samma känslor av värme, ägande och behörighet, som i sina egna hem.