DEN TREDJE PLATSEN
Vadå tredje platsen?! Vardagsrummet i staden
Vi använder ibland begreppet “tredje platsen” för att beskriva vad vi vill att kallbadhuset i Östersund ska vara. Men vad menar vi egentligen? Begreppet tredje plats har sitt ursprung inom sociologin och myntades av sociologen Ray Oldenburg. För att förstå tredje platsen får vi börja med vad Oldenburg kallade “första platsen”, nämligen hemmet, den mest självklara plats. Platsen där man sedan tillbringar större delen av sin tid, arbetsplatsen, kallade han för “andra platsen”. Tredje platsen är sedan en plats där människor känner sig hemma och ser sitt deltagande som lika självklart som i de två första platserna. Tredje platser fungerar som ankare i samhället och främjar en bredare, mer kreativ interaktion mellan människor. Den tredje platsen har också beskrivits som “en plats där du kopplar av offentligt, där du stöter på bekanta ansikten och gör nya bekantskaper". Äkta tredje platser är viktiga byggstenar i samhället och är en essentiell del i det som utgör ett gott liv.
Det vi vill skapa i Östersund är en ny tredje plats, i form av ett kallbadhus, där alla ska känna sig välkomna att delta i samtal och gemenskap. Vi vill skapa ett nytt vardagsrum i staden, där man kan smita förbi på väg hem från jobbet och utan specifika planer kliva in social samvaro. Här träffar du nya och gamla bekanta och passar samtidigt på att vårda din fysiska och mentala hälsa. Vi vill att det ska bli en självklar plats i medborgarnas liv, där man kan mötas över generationsgränser, samhällsklasser, bakgrund och ursprung. Storsjöns Kallbadhus ska bli en nod för det goda samtalet och brygga samman stadens medborgare.
Allt eftersom samhällen förändras har gamla tredje platser försvunnit och nya dykt upp. När de amerikanska villaförorterna växte fram i utkanten av städerna saknades de naturlig mötesplatserna - cafeerna, biblioteken och pubarna - som fanns i städerna. För att råda bot på detta designades de moderna köpcentrumen. Här skulle man kunna träffa sina vänner och grannar. Problemet var dock att ett köpcentrum saknar några av de viktigaste egenskaperna av en äkta tredje plats, t.ex. att fokus var på shopping istället för samtal och att människors möjlighet att delta så beror på samhällsklass - ett köpcentrum är helt enkelt roligare för de rika. Köpcentrumets fader, Victor Gruen, ska själv ha beskrivit sin skapelse som ett misslyckande: “I refuse to pay alimony for those bastard developments”